Wednesday 22 March 2017

Asthma di Emergency

Entri :48
Teks  :Rosniwati Jamaludin



Asthma Berulang Kembali

Orang asthma cam saya ni sensitiviti tinggi. Tak boleh sejuk sangat. Tak boleh debu sangat. Tak payah la berangat nak main sky ke, main baling-baling salji. Lupakan, lupakan.

Alhamdulillah tadi neb sekali kat hospital dah clear lung. Bagi mereka yang baru terkena asthma dan yang nak berjinak-jinak nak ke hospital kerajaan waktu setelah office hour ini sedikit tips saya sediakan.

1)Bila semput, bila dah mula bunyi wheezing, omputih kata mengi, kalau ada inhaler atau pump, pump je dulu. Kalau takde pump siap-siap ke hospital.

2)Setelah pump, tunggu satu jam. Kalau tak ok, terus ke spital bahagian EMERGENCY. Pergi hospital jangan lenggang kangkung kak oiii, ic tu bawa. Sebaiknya ada seorang yang teman untuk uruskan pendaftaran. So kerja jadi cepat. Tak perlu tunggu siap daftar anda terus ke bahagian pemeriksaan. Normally diorang akan cek vital sign. Then on the spot pergi neb.

3)Neb pertama kalau ok boleh balik dah. If ada ronchi, suara tambahan yang diorang dengar melalui stetoskop diorang akan neb lagi. Kali kedua tak ok, maybe plan fo xray, atau dokter tengok keadaan anda perlu warded atau tidak. Wanita hamil tidak boleh xray.

4)In case boleh balik, beritahu dokter kalau ada batuk, selesema. Dan pada wanita hamil tolong beritahu yang anda hamil sebab untuk wanita hamil dokter tidak berikan ubat batuk dan selesema. Sebab ubat tidak sesuai untuk kandungan.

5)Kalau masuk ward, itu kena tanya pakar rawatan selanjutnya.

Orang kena athma ni special, rawatan on the spot. Nak habaq satu je, pasai apa, ia mengancam nyawa. Bayangkanlah saluran nafas tu sempit, banyak mana oksigen bagi pun tetap tidak dapat oksigen semaksimalnya. Dan hang letih pasal tarik nafas lebih kuat dari biasa. Otot rib penat, tak cukup tu, otot perut pun kena tarik. So, jangan segan pi Emergency. Dan jangan berlengah dapatkan rawatan.

Sekian dari saya. Harap ia membantu.

No comments:

Post a Comment