Friday 8 January 2016

Rawatan tradisional resdung 1

Entri : 35
Teks : rosniwati jamaludin 
Foto : google
 1) Diet
Sewaktu jangkitan utamkan pengambilan sumber berunsur bijirin,  kekacang, sayur yang masak tidak terlalu lama dan sup.  Elakkan memakan makanan yang boleh meningkatkan produksi lendir seperti makanan yang berasaskan tepung, telur,  coklat,  makanan bergoreng,  gula dan produk tenusu. Minum air masak yang banyak. 

2)Herba
Lada merah, bawang putih,  bawang merah dan lobak(berwarna putih)  boleh ditambah ke dalam sup untuk menghalang penghasilan lendir. Terdapat artikel yang menyatakan rawatan traditional yang berkesan ialah dengan menggunakan  satu sudu lobak (putih)  yang dihancurkan ke dalam perahan jus lemon untuk dimakan.  Jika di Jepun,  mereka boleh memakan wasabi. 


3)Neti Pot
Campurkan 2 sudu kecil garam ke dalam 2 cawan air suam. Sebaiknya anda berada di depan sink terlebih dahulu. Masukkan satu cawan air ke dalan neti pot. Letakkan hujung corong pada salah satu lubang hidung. Condongkan kepala ke arah berlawanan dari hidung yang dimasukkan air supaya air dapat mengalir keluar melalui hidung sebelahnya. Jangan sekali-kali menggerakkan kepala ke depan dan belakang untuk mengelakkan  aliran air memasuki saluran tekak. Penuhkan neti pot untuk ulangi pada hidung satu lagi. 

No comments:

Post a Comment