Wednesday 23 December 2015

Gout

Entri :26
Teks  :Rosniwati  Jamaludin
Foto   :Google

Gout
     Gout merupakan sejenis penyakit metabolik.  Ia sering dihadapi pada kaum lelaki di usia pertengahan dan pada kaum wanita yang telah menopous. Ia terjadi akibat peningkatan asid urik didalam tubuh dimana ditandai dengan peningkatan asid urik di dalam darah
     Seringkali dapat dilihat  dengan gejala 'episodic acute arthritis 'dan 'chronic arthritis'.  Pada awalnya yang dapat dimanifestasi gejala 'episodic acute arthritis'.  Pada awalnya ia menyerang sendi jari-jari kaki diawali ibu jari kaki  dan seringkali memberi efek pada sendi-sendi buku lali da lutut. Pada mereka yang berusia lanjut ia juga boleh melibatkan pada sendi-sendi tangan.
Peradangan Heberden's nodes dan Bouchard's nodes Kemungkinan manifestasi awal terjadi gout arthritis.


     Pada peringkat  permulaan 'acute gout arthritis', sering terjadi di malam hari dimana pesakit mengeluh sakit sendi dan bengkak. Sendi berkenaan menjadi hangat dan kemerahan dengan cepatnya. Apabila dilihat secara klinikal ia mirip 'cellulitis'.  Pada permulaan serangan ia cenderung mereda dengan sendirinya pada hari ke 3 hingga ke 10.  Kebanyakan pesakit mempunya jangka masa tanpa sebarang gejala yang berbeza-beza sebelum mencapai episod serangan berikutnya. 

No comments:

Post a Comment