Thursday 24 December 2015

Halia dan Gout

Entri :27
Teks  :Rosniwati Jamaludin
Foto  :Google

     Baru semalam adik saya wassap memberitahu dia sedang berada di hospital universiti untuk melakukan pemeriksaan darah.  Kaki bengkak, kemerahan dan terasa sangat sakit.   Memang sebelumnya dia memberitahu masalah gout yang dihadapi sebelum inim  Kali ini saya ingin kongsi kelebihan halia dalam merawat gout.   Info ini saya dapatkan dari blog seorang pakar puan iaitu dr. Hamid Arshat. Saya sangat-sangat meminati penulisan beliau.  Dari rawatan moden hingga rawatan tradisional penuh dengan info ilmiah.
   Apa yang saya dapatkan tentang halia dimana ia mempunyai zat gingerol dan shogaol yang berperanan dalam pengubatan.  Ia juga mengandungi vitamin A, C,  E dan B compleks. Juga mengandungi pelbagai logam potassium, maganase,  magnesium, phosphorus, sodium,  iron,  zinc dan kalsium. Terdapat juga beta carotene.
     Halia mengandungi pelbagai khasiat.  Ia boleh mengurangkan sakit sendi pesakit artritis.   Halia mengawal inflamasi atau peradangan yang berterusan kepada pesakit arthritis dan gout.
     Ada beberapa cara pengambilan halia.  Ia boleh digunakan dalam masakan seperti steam ikan dan ayam. Selain itu halia boleh dijadikan minuman.   Halia dihiris kemudian direbus hingga mendidih. Kemudian disimpan semalam, air halia diambil dan hampas dipisahkan. Air halia boleh diminum dengan madu.

No comments:

Post a Comment