Monday 25 January 2016

Dilema kegemukan

Entri:43
Teks :rosniwati jamaludin

Masalah kegemukan atau dengan bahasa yang lebih sopan lagi masalah berat badan berlebihan memang sering diperbahaskan. Tidak kiralah saat bayi, kanak-kanak, remaja atau dewasa hinggalah ke usia emas ia betul-betul amat merungsingkan.  Pada bayi dan kanak-kanak memang comel kelihatan gendut.Tapi berbeza saat remaja,  remaja sendiri memiliki perassan malu dengan struktur tubuh berlebihan. Menginjak dewasa, mula memikirkan risiko 1001 penyakit akibat dari kegemukan.  Di usia emas, anda bakal mendapat pelbagai pakej penyakit akibat dari kegemukan.

Jadi, penting sangat memiliki berat badan ideal.  Bukan hanya faktor kecantikan paling utama kesihatan.  Yang sering menjadi persoalan

-kenapa gemuk sangat?
-saya makan sikit,  dia makan banyak,  tapi saya gemuk,  dia kurus?
-dah diet tapi berat badan naik, kenapa?
-boleh makan apa je?
-susah la nak kawal makan, lapar je macam mana?
-senaman? senaman yang macam mana?
-diet atkin ok ke?
-amik ubat kurus bagus tak? ada kesan sampingan ke?
-ibu mengandung dan menyusukan nak diet macam mana?
-liposuction ok tak? (ingat murah nak liposuction?)

Saya pun tidak terlepas dengan masalah ini.  Selepas bersalin cukup susah nak turunkan berat badan.  Bila kawal makan,  lapar.  Bila lapar,  macam mananak menyusukan budak? Macam-macam pula alasan. Saya ambil kesempatan dengan blog ini untuk saya jadikan medium perkongsian untuk diet harian.  Saya bukanlah professinal dalam bidang ini,  namun saya masih boleh merujuk mereka yang arif bidang ini.






No comments:

Post a Comment