Wednesday 6 January 2016

Meningkatkan susu ibu

Teks : rosniwati jamaludin
Entri : 30
Foto  :google

     Beberapa hari lepas susu badan tidak berapa lancar.   Bayi saya seusia sekitar 30 hari meragam-ragam. Sampai satu ketika saya jadi stress.  Bayi tidak cukup menyusu meragam sebab tak puas menyusu.  Saya pula stress sebab dengan karenah si kecik meragam-ragam. Lagi stress makin susu berkurang. 
     Alhamdulillah. Hari ini susu banyak seperti waktu awal-awal persalinan.  Saya cuba amalkan habbatus sauda, minyak zaitun dan air halba. Saya tidak  nafikan badan saya dan si kecil agak terasa hangat tapi tidaklah sampai ke tahap demam.   Halba dan habbatus sauda bersifat menghangatkan badan.  Namun,  rasa hangat tidaklah membuatkan si kecil meragam.  Kalau ada yang bermasalah seperti saya boleh cuba amalkan seperti di atas.   Khusus untuk halba, saya rebus sesudu halba dengan segelad air hingga ia mendidih.  Air rebusan tersebut diminum. Halba boleh diguna pakai sekali lagi.
Khasiat halba:
#melancarkan haid
#menghilangkan kembung, sebu dan senak
#pencuci perut 
#menguatkan jantung
#menghilangkan lendir tekak
#mengurangkan sakit kepala/migrine
#membuang angin
#menyembuhkan buasir
#senggugut
#merangsang rahim
#kegemukan
#mengurangkan berat badan 
#mengawal kencing manis
#radang kulit

No comments:

Post a Comment