Monday 25 January 2016

Telur rebus dan berpantang

Entri :38
Teks : rosniwati jamaludin
Foto : google

     Selepas bersalin para kaum ibu akan melalui satu fase dan tempoh yang dikenali masa berpantang.  Ada yang mengataka pantang cukup untuk 44 hari sahaja namun ada yang berkata mesti genap 100 hari. Si ibu selama tempoh tersebut berpantang terutamnya dari sudut pemakan.  Bila mengingat kembali memori saya berpantang dari anak pertama hingga seterusnya, saya mengamalkan pemakanan berkhasiat.  Nasi putih, ayam, ikan, telur, daging, sayur-sayuran dan buah-buahan menjadi menu hidangan saya.  Tidak dinafikan ada yang menasihati saya untuk elakkan makan ayam, telur dan perlbagai makanan lain, namun saya sebagai seorang yang pernah mempelajari ilmu perubatan saya yakin sesungguhnya makanan tersebut mengandungi banyak khasiat dan sebagai seorang ibu yang menysukan sudah tentu kita perlukan perlbagai zat,nutrisi serta vitamin.  Alhamdulillah, selama berpantang saya tetap mengamalkan pemakanan seperti sebelumnya. Prinsip saya selagi ia berkhasiat saya tetap amalkan.  Salah satu petua saya amalkan memakan telur rebus sehari sebanyak dua biji untuk mempercepatkan luka.  Ini merupakan nasihat dari salah seorang dokter pakar puan. Saya cuba amalkan sewaktu saya bersalin czer juga.
     Pernah juga sahabat saya minta  nasihat apa patut dia amalkan untuk mempercepatkan luka episiotomi. Dia mengadu pedih-pedih.  Saya mengesyokan dia memakan dua biji rebus sehari. Awalya dia membantah kerana bimbang gatal-gatal.  Saya membalas selagi tiada sebarang alahan dan alergi jangan bimbang.  2 hari berikutnya dia memberitahu lukanya itu mulai kering dan sakit makin berkurang.  Akan datang bakal saya kongsikan khasiat telur rebus.


No comments:

Post a Comment